SEO en Google

DE ROL VAN EEN TEKSTSCHRIJVER

Een goede tekstschrijver weet hoe je voor elk onderwerp een heldere en toegankelijke tekst moet schrijven. Natuurlijk dient dat in foutloos Nederlands te gebeuren. Niet elke tekst heeft hetzelfde doel, en ook daar houdt een tekstschrijver rekening mee. Het kan bijvoorbeeld de bedoeling zijn om lezers te informeren, te motiveren, te vermaken of te inspireren. De intentie is altijd om bezoekers op je website te krijgen en deze dusdanig aan te spreken dat ze daar nog wel even blijven.

JE WEBSITE IS JE VISITEKAARTJE

Of het nou gaat om een webshop, een blog of een informatieve website, bezoekers vormen een mening over jouw website. Dat doen ze op met name op basis van de content. Er zijn ontzettend veel websites en gebruikers van het internet proberen in te schatten welke betrouwbaar, functioneel en aantrekkelijk zijn. Pakkende en inhoudelijke teksten spelen daar een cruciale rol bij.

DE VINDBAARHEID VAN JOUW WEBSITE

Als je graag wilt dat jouw webshop of blog een succes wordt, dan zul je makkelijk te vinden moeten zijn. Daarnaast moet je uiteraard gevonden worden door de juiste doelgroep. Passende teksten spelen daar een belangrijke rol in. De meeste bezoekers zullen op jouw website terecht komen via een zoekmachine. Grote zoekmachines zoals Google maken een ranking van websites. Dit gebeurt op basis van de inhoud van de tekst op je website. Als je aantrekkelijke teksten met doeltreffende zoekwoorden gebruikt kom je hoger in de ranking. Dat betekent dat je hoger in de zoekresultaten komt te staan als er bepaalde, relevante termen worden ingevoerd in de zoekmachine. Een ervaren SEO specialist weet precies wat er moet gebeuren om bezoekers op jouw website te krijgen.

HET BELANG VAN SEO

SEO, oftewel Search Engine Optimization, is cruciaal voor het succes van een webpagina. Een hoge plaatsing in de zoekresultaten betekent meer bezoekers. De meeste gebruikers van zoekmachines kijken niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Als je ambities hebt moet je dus hoog in de resultaten komen te staan. Daar is ervaring en een oog voor taal voor nodig. Zonder SEO maak je in de huidige markt eigenlijk geen kans.

ELKE BEZOEKER IS EEN POTENTIËLE KLANT

Meer bezoekers op je website, dat is wat je wilt. Elke bezoeker is immers een potentiële klant. Het is in iedere geval iemand die geïnteresseerd is in wat jij te bieden hebt. Dat kan belangstelling zijn voor je blog, je producten of je diensten. Gevonden worden op Google is één ding, maar je moet bezoekers van je website ook weten te inspireren, motiveren, stimuleren of interesseren. Gelukkig gaan de inhoud en de vindbaarheid van je website een groot deel hand in had.

SEO EN INHOUD

Tegenwoordig begint effectieve SEO met inhoudelijke teksten en goed doordachte titels en keywords. Dat was vroeger wel even anders. Toen kon je keywords spammen om hoog in de zoekresultaten te komen. Er waren zelfs websites die razendsnel een pagina aanmaakt waar het zoekwoord dat jij in een zoekmachine hebt ingevoerd duizenden malen staat. Daar heb je natuurlijk niets aan. Als gebruiker van een zoekmachine wil je op pagina’s terecht komen die aanbieden waar jij naar op zoek bent. Google is gelukkig veel slimmer geworden. Er wordt allang niet meer alleen gekeken naar keywords en hoe vaak die op een pagina staan. De inhoud is minstens zo belangrijk. Keywords moeten strategisch geplaatst worden om zowel zoekmachines als gebruikers van het internet te laten zien waar een webpagina over gaat.

DE SLIMME SOFTWARE VAN GOOGLE

De software die Google gebruikt om websites te ranken wordt steeds slimmer. Dat betekent dat het spammen van keywords eigenlijk geen zin meer heeft. Google maakt steeds meer gebruikt van artificial intelligence. Die is in staat om websites en teksten te analyseren. Keywords zijn met name belangrijk om de aandacht van Google en andere search engines te krijgen. Vervolgens wordt de content van de website geïndexeerd door de artificial intelligence. Deze probeert om websites net zo te beoordelen als een echte, menselijke bezoeker. De software behoort inmiddels tot één van de meest geavanceerde van de wereld. Je kunt hem dus niet meer in de maling nemen met een overdaad aan keywords. Content wordt beoordeelt op onder andere correctheid, relevantie, taalgebruik en complexiteit. Daarbij is het ook belangrijk dat je website up-to-date blijft. Door de content regelmatig aan te passen begrijpen de search engine robots dat jouw website relevant blijft en dat komt de ranking ten goede.